La Universitat presenta les dades de mobilitat al campus el 2023 i el procés de participació per elaborar el primer pla de mobilitat sostenible. El transport públic, amb un 44,2% dels desplaçaments, ha pujat un 12% des de 2017. Tot i així, el 53,6% dels desplaçaments al campus es fan amb vehicle privat. La comunitat universitària demana més freqüències de bus urbà, de TIB i de metro, i estacions de BiciPalma.
La Universitat de les Illes Balears ha presentat les dades de la mobilitat del campus universitari el 2023. El transport públic, amb un 44,2% dels desplaçaments, ha pujat un 12% des del 2017. El cotxe privat continua sent el mitjà de transport que més utilitza la comunitat universitària (53,6%).
Aquestes dades formen part de la diagnosi realitzada el curs passat com a primera fase per elaborar el primer pla de mobilitat sostenible de la UIB, que ha de guiar les polítiques i accions de la Universitat en aquest àmbit fins al 2030. La diagnosi inclou les dades de l’enquesta «Hàbits de mobilitat de la comunitat universitària de la Universitat de les Illes Balears», elaborada pel grup Turisme, Mobilitat i Territori; el procés participatiu que ha posat en marxa el vicerectorat de Campus i Universitat Saludable, així com altres dades recollides pel que fa al nombre i a l’ocupació d’aparcaments, capacitats, etc.
Hàbits de mobilitat
Els resultats obtinguts amb l’enquestes d’hàbit de mobilitat mostren que el mitjà més utilitzat és el vehicle privat amb un 53,6%, tot i que aquesta dada suposa una baixada de 13 punts percentuals, aproximadament, respecte de la darrera enquesta que es va elaborar l’any 2017. En aquest percentatge, més del 75% correspon a un conductor tot sol.
La minva en el vehicle privat coincideix amb l’augment d’un 12% en l’ús del transport públic. Aquest representa el 44,2% en la mobilitat global. El mitjà de transport públic més utilitzat és el metro, amb un 73,7%. El factor que destaquen més els usuaris a l’hora de triar el transport públic és el preu (62,5%). En el transport privat són la rapidesa (64,1%), la comoditat (42,4%) i la proximitat al lloc de residència (45,5%). Cal destacar que la gratuïtat del transport públic va entrar en vigor a l’inici del curs 2022-23.
Finalment, els desplaçaments a peu (0,9%), en bicicleta (1,3%) i patinet representen una minoria (2,2%), a conseqüència de la llunyania de la Universitat amb el nucli urbà.
Els alumnes de grau són els que utilitzen més el transport públic, amb un 49,8% dels desplaçaments totals dels viatges d’aquest col·lectiu. La informació mostra que les dones accedeixen més al campus en cotxe que els homes (55,9% i 45,2%, respectivament).
La durada del desplaçament és de 40,8 minuts de mitjana, per la qual cosa com més gran és la distància amb el campus, més elevat és l’ús del transport privat. L’enquesta posa en relleu que la meitat dels desplaçaments des de Palma i Marratxí al campus, que representen prop del 60% de la mobilitat, es fa amb transport públic.
8.600 vehicles per setmana
Les dades estimades sobre la quantitat de vehicles dins el campus el mes de febrer de 2023 fan una mitjana de 8.600 vehicles/setmana (de dilluns a divendres). Si s’analitza l’evolució diària, el moment del dia amb el nombre més gran de vehicles al campus se situa entorn de les 11 hores del matí, amb un registre de 2.100 vehicles. Si es té en compte que la Universitat disposa, de manera aproximada, de 3.352 places d’aparcament, això suposa una ocupació del 63,3%.
L’espai destinat als vehicles representa el 21,74% de la superfície del campus. De les 3.352 places d’estacionament, 2.245 corresponen a bosses d’aparcament (67%) i 1.107 es distribueixen pels vials (33%).
Amb el nombre de vehicles-km anuals, s’ha calculat també el consum de combustible anual, estimat en 1,68 milions de litres/any. A més, anualment, les emissions estimades derivades de l’ús del vehicle privat són 7,68 t/any de NO2 i 4.002,76 t/any de CO2.
Procés de participació: més freqüències i estacions de BiciPalma
El procés participatiu sobre la mobilitat a la UIB es va promoure i dissenyar al Vicerectorat de Campus i Universitat Saludable amb l’objectiu de generar propostes col·lectives per fomentar la mobilitat sostenible i la cohesió comunitària. El procés es va dur a terme durant tres sessions l’any 2023, inspirades en el model de l’Assemblea Ciutadana pel Clima. En total hi varen participar 65 persones en representació de l’alumnat, del personal docent i investigador i del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis, a més de diversos experts.
Un total de 22 recomanacions varen arribar a la fase de votació, de les quals nou varen rebre el 90% de suport o més. D’aquestes mesures, algunes queden fora de l’àmbit de competència de la Universitat i es va acordar de sol·licitar la col·laboració de l’administració competent i defensar els interessos de la comunitat universitària. En concret, la comunitat universitària demana, entre altres qüestions: invertir en transport públic per millorar la xarxa i augmentar les freqüències i la capacitat de la flota; millorar el confort i reduir el preu dels viatges, i l’extensió del servei BiciPalma amb estacions d’aparcament al campus.
No obstant això, hi ha altres propostes que depenen de la UIB i que s’emmarquen en tres grans àmbits: renaturalització del campus, incentius per generar hàbits saludables i pacificació del trànsit i gestió dels aparcaments. En concret, la comunitat universitària demana un augment de zones verdes, fonts i tendals al campus; continuació de la conversió de vials que avui estan oberts al trànsit en zones de vianants; reserva de places per criteris específics, ús del carrer com a carril bici, millora del servei de préstec de bicicletes, etc.
Estratègia de sostenibilitat
Aquesta actuació s’inscriu en l’Estratègia de sostenibilitat 2030 de la Universitat de les Illes Balears, que està dissenyada per ser ambientalment sostenible en el futur, sense malbaratament de recursos, i forma part de l’objectiu general de transformar la Universitat en un model de sostenibilitat i de compromís amb el coneixement i la preservació del medi ambient. L’Estratègia de sostenibilitat respon a una visió de la Universitat que, com a agent de transformació social, promou el progrés basat en el coneixement científic i la innovació, sostenible socialment, ambientalment i econòmicament. L’Estratègia de sostenibilitat, a la vegada, s’inscriu en el Pla estratègic universitari 2023-2027, un document que recull 45 objectius prioritaris que han de guiar l’activitat de la Universitat d’aquí a final de l’any 2027.
Documentos relacionados
- Pla de mobilitat urbana sostenible de la UIB. Diagnosi (18 MB)
- Memòria tècnica del procés participatiu sobre una mobilitat sostenible a la UIB (4 MB)
- Resum enquesta mobilitat 2023 (307 KB)
Fecha de publicación: 09/12/2024