Davant el repte de les escoles d’afrontar soles les demandes socials i educatives, es posa en relleu la importància de teixir vincles i aliances entre centres per compartir coneixements
L’Anuari de l’Educació de les Illes Balears subratlla en la seva edició de l’any 2025 que la qualitat educativa exigeix lideratges compromesos, formació docent contínua, innovació pedagògica i una escola més participativa i arrelada al territori. La publicació que, des de 2004 elabora el Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la Universitat de les Illes Balears amb la Fundació Guillem Cifre de Colonya, i en col·laboració amb el Govern, recull recerques i experiències educatives que testimonien els canvis educatius a les Illes Balears.
L’edició d’enguany, dirigida pel professor Joan Amer, inclou un monogràfic que posa l’accent en la formació docent, fonamental en un context canviant i principalment orientada a l’aprenentatge de competències. La publicació recull un total de 29 ponències, a més del pròleg i la introducció, en les quals han participat un total de 73 col·laboradors. En els indicadors educatius, hi destaquen un descens de les taxes de repetició i unes dades de titulació en els estudis postobligatoris més baixes que les de l’àmbit estatal.
L’Anuari de l’Educació 2025 posa de manifest que un dels reptes principals per a les escoles és evitar quedar soles davant les demandes socials i educatives, i per això es destaca la importància de teixir vincles i aliances entre centres per compartir coneixements i experiències innovadores. A més, davant els canvis socials reflectits pels indicadors i dades del sistema educatiu, es proposa reforçar la formació i innovació docent, amb la participació activa del professorat en processos formatius continus i el foment de la col·laboració entre escoles per intercanviar recursos i experiències. Aquesta col·laboració es concreta en accions dins l’aula com la codocència i les superaules, que permeten una resposta més efectiva a les necessitats tant de l’alumnat com de la comunitat educativa en general.
Presentació pública
La presentació pública de l’anuari tindrà lloc el dijous 16 d’octubre, a les 19 hores, a l’Aljub d’Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma, plaça de la Porta de Santa Catalina, 10 (Palma). El doctor Antoni Verger Planells, catedràtic de Sociologia de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i editor del World Yearbook of Education, impartirà la conferència «Les zones educatives com a espais de governança escolar i col·laboració docent».
El doctor Verger és coautor de la ponència introductòria de l’anuari que proposa abordar les desigualtats educatives i els reptes de la digitalització, les migracions, la pobresa i la segregació escolar mitjançant les zones educatives. L’article afirma que per tenir impacte real calen estructures estables, coordinació efectiva, recursos adequats i un compromís compartit amb la corresponsabilitat educativa.
Formació docent
El monogràfic que protagonitza enguany l’Anuari de l’Educació se centra en la formació docent, amb un total de 7 ponències que abasten des de la formació específica als equips directius (Antonio Márquez) fins als reptes de la IA generativa com a font d’informació i de desinformació que analitza Alexandre López. Es destaca la necessitat de plans formatius integrats que atenguin aspectes com l’ensenyament d’habilitats orientades al benestar, la gestió organitzativa de les aules, les metodologies actives o un major acompanyament a les situacions socials a l’escola, entre d’altres. Se subratlla l’oportunitat d’escollir propostes experiencials de formació del professorat (Bartomeu Barceló i Ferran Juan) i d’incloure aspectes contextuals com una millor formació en la protecció de la infància i l’adolescència (Aina Roldán).
Indicadors educatius a les Illes Balears
El primer bloc de l’Anuari es dedica a la descripció dels indicadors més rellevants del sistema educatiu a les Balears. Pel que fa al sistema escolar, es destaca l’augment de les xifres d’escolarització, un descens de les taxes de repetició i unes dades de titulació en els estudis postobligatoris més baixes que les de l’àmbit estatal. En el sistema universitari, s’aporten dades de la UIB, però també dels seus centres adscrits, de la UNED, de la UOC i del Centre Superior Alberta Giménez (CESAG), vinculat a la Universitat Pontifícia Comillas.
Recerca i innovació pedagògica
El segon bloc presenta la recerca i innovació pedagògica a les Illes Balears a través de 18 capítols dedicats a àmbits essencials com la millora educativa, el currículum, la convivència, la coeducació, la gestió de l’abandonament escolar, l’ús del català, la interculturalitat, l’aprenentatge i la codocència, però també l’estètica i l’organització innovadora dels espais.
Així s’analitza el paper de la comunitat educativa en la redacció del currículum, de quin encaix normatiu té aquest currículum i de com determina l’autonomia dels centres. A més, hi ha capítols específics sobre la convivència i casos concrets de trajectòries educatives d’alumnat d’origen marroquí i sobre la gestió de l’acollida de nouvinguts a través de projectes comunitaris.
Quant a la coeducació, es dedica atenció als aspectes organitzatius com la codocència o la gestió de l’aula i als processos d’aprenentatge personalitzat i avaluació per competències. L’anuari aborda també el tractament de trastorns que influeixen en les trajectòries escolars amb ponències sobre el desenvolupament del llenguatge, dificultats lectores i el trastorn de l’espectre autista. A més, es detalla un estudi sobre la promoció dels descansos actius i l’anàlisi de l’evolució de la condició física adolescent. Finalment, el volum d’enguany recull experiències escolars comunitàries, ambientals i museístiques que exemplifiquen l’impuls innovador als centres de les Illes Balears.
Experiències pioneres
En el tercer bloc, el document se centra en aspectes no estrictament de l’etapa educativa escolar, aglutinats al voltant del paraigua de l’educació social. Hom pot trobar recerques sobre treball emocional des d’entitats socioeducatives, experiències de ciutats educadores, la formació en consum responsable, l’educació d’adults o la història de Natzaret, institució dedicada a la infància i la joventut en risc social des de fa cent anys.
L’Anuari de l’Educació, en la línia de publicacions internacionals com el World Yearbook of Education, persegueix promoure el debat públic i polític sobre l’educació a les Illes Balears i vol ser una plataforma per a la divulgació i la transferència tant de recerques educatives com d’experiències de bones pràctiques, tot plegat amb l’horitzó de contribuir al progrés de l’educació a l’arxipèlag.
Fecha del evento: 16/10/2025
Fecha de publicación: 16/10/2025