El Grup d’Investigació en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de la UIB ha editat dues guies de bones pràctiques per a professionals de l’educació i famílies de persones amb discapacitat visual.
Més de 1.500 escolars participaran el 17 d’octubre en una diada esportiva multitudinària per promoure la inclusió a través de l’esport en el marc del projecte A Ball for All Unified, finançat per la Unió Europea.
El Grup d’Investigació en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (GICAFE) de la Universitat de les Illes Balears ha editat dues publicacions per promoure la inclusió social de les persones amb discapacitats visuals a través de l’esport. Aquestes guies, destinades a professionals de l’àmbit educatiu i a les famílies, són el resultat de la participació en el projecte europeu A Ball for All Unified, finançat per la Unió Europea.
Una diada esportiva multitudinària culminarà el projecte el proper 17 d’octubre al poliesportiu municipal de Son Moix (Palma), amb la participació de més de 1.500 alumnes de 21 centres educatius d’arreu de les Illes Balears que hi han participat.
Durant l’esdeveniment es farà una demostració de les activitats educatives dissenyades per l’equip d’investigadors que han liderat el projecte a la UIB, el doctor Xavier Ponseti, professor titular del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques, i el doctor Alexandre Garcia-Mas, professor del Departament de Psicologia, amb el suport dels equips docents dels centres participants. La UIB ha format els docents i educadors i ha donat als centres les pilotes sonores i els materials didàctics per poder desenvolupar les activitats.
Proposta per als docents
Aquestes activitats es troben recollides a la guia Situació d’aprenentatge: es pot jugar sense el sentit de la vista?, destinada als professionals de l’educació. És una proposta pedagògica dissenyada pels investigadors de la UIB que es presenta en forma de situació d’aprenentatge. La proposta integra diferents tipus d’activitats educatives en cinc àrees curriculars: llengua catalana, llengua castellana, coneixement del medi, educació artística i educació física, com a àrea vertebradora.
Les activitats aborden, des de diferents punts de vista, la integració, la socialització i la inclusió de les persones amb discapacitats visuals. Es tracta d’activitats esportives i educatives per permetre que els alumnes cooperin, millorin la capacitat de diàleg i treballin la cohesió, el respecte, l'empatia i el diàleg intercultural a través dels valors de l'esport.
Guia per a les famílies
La publicació Una guia d’ajuda per a les famílies de nins amb discapacitat visual. Els beneficis de l’activitat física i l’esport adaptat, té com a objectiu oferir a les famílies una finestra cap a les oportunitats i beneficis que l’esport per a discapacitats visuals pot oferir. La guia vol informar, inspirar i motivar les famílies perquè considerin l’esport adaptat no només com una activitat recreativa sinó com un mitjà per al desenvolupament integral dels infants.
Els investigadors proporcionen recomanacions i pautes d’actuació per fomentar el benestar, la independència i l’èxit dels infants amb discapacitat visual a través de la pràctica esportiva.
L’esport aporta nombrosos beneficis al desenvolupament i benestar dels infants, tal com assenyalen els autors de la guia. Aquests beneficis s'estenen més enllà de l'aspecte físic i influeixen positivament en la seva salut mental, desenvolupament social i rendiment acadèmic. La guia fa ressaltar la importància de fomentar la participació dels infants en activitats físiques i esportives des d'una edat primerenca. La integració de l'esport en la vida quotidiana dels infants no només en millora el benestar actual sinó que també posa les bases per a un futur saludable.
Una pilota sonora per a la inclusió
El projecte A Ball for All Unified és una iniciativa que té com a objectiu desenvolupar eines innovadores que afavoreixin la inclusió dels nins i joves amb discapacitats visuals mitjançant la pràctica d'activitats esportives amb una pilota sonora de futbol que l’ONG Youthorama (Grècia), coordinadora del projecte, va inventar en el marc d’un projecte de recerca anterior.
L’objectiu general del projecte és establir una xarxa d’escoles a Grècia, Turquia i Espanya que promoguin els valors de l’esport per a tothom i facin possible que infants de 5 a 18 anys amb discapacitats visuals participin en activitats de futbol unificat dissenyades específicament per a ells.
Els investigadors de la UIB han treballat els darrers anys en el disseny d'aquestes activitats inclusives dirigides tant a infants amb discapacitats visuals com a infants vidents, que els centres escolars i els clubs esportius ara podran aplicar.
Iniciativa premiada per la Unió Europea
El projecte A Ball for All va ser guardonat el 2022 per la Unió Europea amb el premi #BeInclusive EU Sports Awards en la categoria Inspiring Change. Rep finançament de la Comissió Europea a través del programa ERASMUS+ i té el suport del Ministeri d’Educació de Grècia i de la UEFA Foundation for Children, a més de les direccions generals de Primera Infància i d’Esports del Govern de les Illes Balears, l’Institut Municipal de l’Esport de l’Ajuntament de Palma, la Fundació ONCE i la Federació d’Esports Adaptats de les Illes Balears. També col·laboren en la promoció d’aquesta iniciativa la Fundació Miquel Jaume - Palma Futsal i el Pollença i Port Futbol Club.
Centres participants
Els centres escolars que han participat en les activitats del projecte A Ball for All Unified de la mà de la Universitat de les Illes Balears són els següents:
- Col·legi Corpus Christi (Palma)
- CEIP Es Pont (Palma)
- CEIP Felip Bauçà (Palma)
- CEIP Gabriel Vallseca (Palma)
- CEIP Gaspar Sabater (Palmanyola)
- CEIP Inspector Doctor Comas Camps (Alaior)
- Col·legi Jesús Maria (Palma)
- Col·legi La Puríssima (Palma)
- CEIP La Soledat (Palma)
- CEIP Mestre Colom (Bunyola)
- CEIP Nova Cabana (Marratxí)
- CEIP Pere Casasnovas (Ciutadella)
- Col·legi Pius XII (Palma)
- CEIP Poeta Villangómez (Eivissa)
- CEIP de Pràctiques (Eivissa)
- CEIP Santa Isabel (Palma)
- Col·legi Santa Teresa (Marratxí)
- Col·legi Sant Tomàs d’Aquino (Inca)
- CEIP Son Oliva (Palma)
- CEIP Tresorer Cladera (sa Pobla)
- CEIP Vialfàs (sa Pobla)
Fecha de publicación: 20/09/2024