La tesi doctoral de Maria Isabel Escalas Ruiz analitza els personatges infantils creepy, criminals, sobrenaturals i mèdium com a generadors de l’horror o com a víctimes familiars del gènere cinematogràfic New Horror
La ficció, tant literària com en format audiovisual, ajuda a entendre la realitat des d’una òptica reflexiva, literària, cultural, però també psicològica i social que permet tractar discursos socioculturals contemporanis complexos com l’estigma de la salut mental, les diferents situacions de vulnerabilitat infantil, orfandat, abandonament, la gestió de la malaltia i el dol, els conflictes familiars, les representacions dels infants, els pares, les mares i els germans, entre d’altres.
En aquest sentit, la tesi doctoral de Maria Isabel Escalas Ruiz, defensada a la Universitat de les Illes Balears, teoritza i analitza de manera interdisciplinària (amb aspectes literaris culturals, però també psicològics, socials i afectius) les diferents representacions cinematogràfiques de la infància inserida dins la família no normativa o disfuncional. Aquestes representacions, així com recull la tesi, suposen un dels temes i de les línies argumentals fonamentals del gènere d'horror i, concretament, de l'estètica del New Horror contemporani. I, alhora, possibiliten la conceptualització dels protagonistes infantils com a mediadors empàtics de l’horror, en relació amb el Horror Sensorium i l’Affective Theory des dels Cultural Studies.
A més, la tesi destaca que aquesta ficció audiovisual es materialitza en el que es denomina la «tríada Infància-Família-Horror/Mal» (IFH/M) i qüestiona la família com a institució de la cultura patriarcal. La tríada és concebuda, doncs, com un locus corruptus de l'estètica del New Horror contemporani, la qual permet establir una sèrie de constants narratives, temàtiques i argumentals, models de tipologies familiars, així com línies de ficció de la perversitat que posicionen l’infant, és a dir, el personatge infantil com l’epicentre receptor o generador de l'horror.
Classificació dels personatges infantils
Concretament, Maria Isabel Escalas Ruiz analitza pel·lícules del gènere d’horror d’entre els anys 2007 i 2020, i fa una proposta de tipologia de personatges infantils del gènere d’horror en tres categories. En primer lloc, els infants víctimes de la tríada IFH/M i el terror maternofilial; en segon lloc, els infants criminals i psicòpates; i, en tercer lloc, els infants mèdium, emmarcats en els espais liminars entre allò sobrenatural i el món oníric, on tenen presència dimonis o esperits a través dels malsons infantils i els episodis de la paràlisi del son.
La tesi ha optat per una metodologia qualitativa d’anàlisi de textos i productes audiovisuals amb una perspectiva interdisciplinària, en la qual es tenen en compte aportacions sobre estudis crítics fílmics i televisius de productes que condueixen a la idea de la representació infantil com a reflex de les ansietats i problemàtiques de la societat contemporània. En aquest ventall temàtic s'inclouen el tractament dels infants víctimes d'abús, amb problemàtiques familiars i socials diverses, en situació de vulnerabilitat, d'orfandat, de problemes d'índole psicològica i traumàtica i, fins i tot, de salut mental, en tant que són capaces de perpetrar actes delictius.
Algunes de les pel·lícules contemporànies analitzades són: El Orfanato (J. A. Bayona, 2007); Orphan (Jaume Collet-Serra, 2009); Mamá (A. Muschetti, dir. prod. Del Toro, 2013); Babadook (Jennifer Kent, 2014); The Boy (W. Brent Bell, 2016); Before I Wake (Mike Flanagan, 2016); A Monster Calls (J. A. Bayona, 2016); Marrowbone (Sergio G. Sánchez, 2017); The Bad Seed (Rob Lowe, 2018); The Prodigy (Nicolas McCarthy, 2019) i Brahms: The Boy II (W. Brent Bell, 2020).
Fitxa de la tesi doctoral
- Autora: Maria Isabel Escalas Ruiz
- Títol: La identidad infantil en el New Horror audiovisual y la tríada IFH/M (Infancia-Familia-Horror/Mal).
- Directora: Dra. Ana Patricia Trapero Llobera
- Programa de Doctorat en Filologia i Filosofia.
Fecha del evento: 13/07/2022
Fecha de publicación: 13/07/2022