Se pone en marcha una nueva edición del Máster en Intervención Socioeducativa sobre Menores y Familia para formar futuros profesionales que se incorporen al trabajo socioeducativo con las familias
El modelo económico-turístico de las Baleares impacta en la realidad laboral y los estilos de vida de las familias. La situación de las familias en las Baleares presenta diversas problemáticas, entre las cuales se puede destacar el porcentaje de pobreza familiar (15,5% de las familias en riesgo de pobreza el año 2016, según la Encuesta de Condiciones de Vida del INE) y el consumo de sustancias por parte de los hijos adolescentes (las Baleares está entre las primeras comunidades con la edad media de inici más baja en el consumo de cannabis y de tabaco, según el Observatorio Español de la Droga y las Toxicomanías).
La UIB ha creado el Laboratorio de Investigación sobre Familia y Modalidades de Convivencia (LIFAC) para investigar e intervenir sobre estas problemáticas, además de contar este año con una nueva edición del Máster en Intervención Socioeducativa sobre Menores y Familia, MISO, que también trabaja estos temas. El laboratorio y el máster están dirigidos por la doctora Carmen Orte. Forman parte del laboratorio los miembros del grupo de investigación GIFES (Grupo de Investigación y Formación Educativa y Social).
El laboratorio LIFAC promoverá el estudio y la intervención educativa con familias para conseguir mejorar el capital formativo y relacional de ellas. La mejora del capital formativo y relacional de las familias permite afrontar mejor las situaciones de dificultad económica familiar y de riesgo de consumo de los hijos. El LIFAC trabajará en tres ámbitos, el de la formación, el de la intervención y el de la investigación.
Primer, en l’àmbit de la formació, la UIB i el LIFAC disposen del màster sobre família (el Màster en Intervenció Socioeducativa amb Menors i Família, MISO), que permetrà incorporar més investigadors i professionals a l’àmbit del treball socioeducatiu amb les famílies. Aquest màster, dirigit des d’aquest curs per la doctora Carme Orte, treballa aspectes metodològics i d’intervenció amb la infància i l’adolescència, des d’aspectes jurídics fins a aspectes lligats al maltractament familiar o la millora de les habilitats parentals.
També en l’àmbit de la formació, el LIFAC formarà professionals i formadors en l’àmbit dels serveis socials i la prevenció de drogues, principalment en l’àmbit dels programes basats en l’evidència científica.
Segon, en l’àmbit de la intervenció, el LIFAC promou la intervenció i la proposta de solucions per a les famílies, a través del Programa de Competència Familiar, un programa de treball socioeducatiu amb famílies que treballa per millorar les habilitats parentals, les habilitats relacionals dels fills i la resiliència familiar davant situacions de risc com el baix nivell educatiu o el consum de substàncies.
Tercer, en l’àmbit de la recerca, el LIFAC investigarà els programes familiars basats en l’evidència científica que siguin més eficaços per promoure l’enfortiment familiar i la prevenció del consum de drogues. S’estudiaran diverses vessants d’aquests programes, com l’avaluació de procés i resultats, els efectes a llarg de termini d’aquests tipus d’intervencions, els efectes diferencials segons gènere, o la incorporació de tecnologia educativa en la intervenció social amb les famílies, entre d’altres.
En resum, els objectius del Laboratori d’Investigació sobre Família i Modalitats de Convivència són:
a) Estudiar les estructures i dinàmiques familiars, des de perspectives històriques, sociològiques, pedagògiques i prospectives.
b) Desenvolupar i analitzar recerques sobre prevenció familiar, en les tres modalitats principals: universal, selectiva i indicada.
c) Analitzar els processos d'intervenció sobre les dinàmiques familiars, des de les metodologies d'intervenció individuals o grupals, fins a les polítiques públiques, passant per l’anàlisi, elaboració i avaluació de programes i projectes.
d) Oferir a l’alumnat de màster i doctorat experiències en modalitat de taller, per experimentar i desenvolupar recerca aplicada.
e) Organitzar tallers amb experts de l’Estat i internacionals.
f) Organitzar i desenvolupar seminaris en línia.
g) Crear materials didàctics i de divulgació.
Fecha de publicación: 25/09/2017