ChatGPT a les universitats: entre l'ajuda immediata i la por a la devaluació dels títols

(Contenido en el idioma por defecto)

Un estudi fet per investigadores del Departament de Psicologia de la Universitat de les Illes Balears revela les percepcions dels alumnes sobre l’arribada de la intel·ligència artificial a les aules universitàries. 

Un estudi publicat recentment per investigadores del Departament de Psicologia de la Universitat de les Illes Balears ha revelat els usos i les percepcions diferents que tenen els alumnes universitaris quant a l’ús de ChatGPT. Més enllà de constatar l’expansió creixent de l’ús d’aquest xat conversacional entre els alumnes universitaris, l’estudi fa evidents les preocupacions que manifesten els mateixos estudiants sobre l’arribada d’aquesta eina d’intel·ligència artificial a les aules universitàries. 

El treball publicat per Joanna Blahopoulou i Silvia Ortiz Bonnín, membres del grup consolidat d’R+D+I en Investigació Psicosocial en Treball, Recursos Humans i Educació(I-RhETOS), a la revista científica Education and Information Technologies aporta idees valuoses sobre la percepció que tenen els alumnes universitaris sobre la integració de ChatGPT en l’entorn universitari. 

Així, es revela que els estudiants valoren especialment l’estalvi de temps que els pot suposar l’ús d’aquest bot conversacional, així com el fet que estigui sempre disponible. En tercer lloc, valoren la necessitat d’aprendre a usar les tecnologies d’intel·ligència artificial per millorar la seva carrera professional. 

No obstant això, el treball també revela inquietuds creixents. Molts estudiants temen que confiar massa en la IA pugui devaluar la formació universitària, especialment si es recorre a ChatGPT per completar treballs sense una reflexió pròpia. Aquestes preocupacions connecten amb debats recents als mitjans sobre el risc de plagi i la necessitat de garantir la integritat acadèmica en l’era digital.

L’estudi de la UIB mostra una divisió d’opinions clara: els usuaris habituals de ChatGPTdonen suport a la integració de la IA en la docència i reclamen metodologies més innovadores, mentre que els no usuaris s’hi mostren reticents i, fins i tot, proposen la prohibició d’aquestes eines a les universitats. Aquesta polarització reflecteix tendències globals, en què la IA es veu tant com una oportunitat per personalitzar l’aprenentatge com una amenaça per al pensament crític dels estudiants.

Com utilitzen ChatGPT?

L’estudi de Joanna Blahopoulou i Silvia Ortiz Bonnín recull els resultats d’una enquesta en línia que han respost 787 alumnes de grau de la Universitat de les Illes Balears: el 70% dels alumnes enquestats és usuari de ChatGPT, mentre que el 30% se’n declara no usuari. Per sexes, hi ha diferències: els homes (82,63%) han adoptat amb més entusiasme aquesta eina que les dones (64,68%).

Majoritàriament, els usuaris en fan servir la versió de franc i només un 1% assegura que faservir la versió de pagament de ChatGPT. També hi ha diferències significatives en la freqüència d’ús: el 65% l’usa una vegada al mes; el 24%, un pic a la setmana, i un 10%, un pic al dia. Només un 1% el fa servir diverses vegades cada dia. 

Quant als usos, l’estudi mostra que la cerca d’informació és la pràctica més comuna (78,3%), seguida de la resposta de preguntes relacionades amb l’activitat acadèmica (53,8%) i la finalització de deures o tasques acadèmiques (41,1%). Un 8% reconeix que l’utilitza per generar textos que copia i enganxa. 

Formació i suport per a un ús responsable

A partir dels resultats obtinguts, les autores conclouen que les universitats han d’implicar l’alumnat de manera activa en l’elaboració de polítiques sobre intel·ligència artificial i oferir formació específica per a un ús ètic i responsable. Apunten també que cal donar suport al professorat perquè pugui adaptar les seves metodologies a les noves eines digitals i assegurarque la intel·ligència artificial esdevingui una aliada i no una substituta del valor pedagògic humà.

En conseqüència, les investigadores han impulsat un projecte d’innovació docent per posar en marxa un taller sobre l’ús responsable de la intel·ligència artificial a la Universitat. Elprojecte ha rebut finançament de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE). 

Aquest taller ja s’ha començat a impartir a diversos graus de la UIB —com Dret, Relacions Laborals i Treball Social— amb una resposta molt positiva per part de l’alumnat, que valora especialment el caràcter participatiu i la capacitat de generar espais de reflexió i debat sobre un tema clau per al seu futur acadèmic i professional. 

Referència bibliogràfica

Blahopoulou, J., Ortiz-Bonnin, S. Student perceptions of ChatGPT: benefits, costs, andattitudinal differences between users and non-users toward AI integration in higher education. Education and Information Technologies (2025). https://doi.org/10.1007/s10639-025-13575-9 

Fecha de publicación: Mon Jun 09 11:14:00 CEST 2025