«40 anys de fons artístic de la Universitat de les Illes Balears»

(Contenido en el idioma por defecto)

Exposició, llibre i web

La Universitat de les Illes Balears, amb motiu dels actes de commemoració del seu 40è aniversari, vol donar a conèixer a la comunitat universitària i al públic en general les més de 250 obres artístiques ubicades a l’interior dels edificis de la Universitat i als jardins del campus. Amb aquesta finalitat s’han planificat una exposició, un llibre i una pàgina web.

Aquestes activitats tanquen les dutes a terme durant dos cursos acadèmics, 2017-18 i 2018-19, per celebrar els cinc segles i els quaranta anys d’existència de la Universitat de les Illes Balears, creada el 1978 com una institució dedicada a la generació i a la transmissió de coneixements, a la investigació, a la innovació i a la projecció de la cultura científica. Una institució compromesa amb la realitat històrica i amb la difusió dels valors culturals i lingüístics de les Illes Balears, però també amb voluntat de fer seu l'esperit universalista en un món cada vegada més obert, més global i més intercomunicat.

L’exposició 40 anys de fons artístic de la Universitat de les Illes Balears se centra en la tasca feta pels graduats en Història de l’Art per la UIB Gori Aloy i Pere Miquel Puig, sota la tutela de la doctora Magdalena Brotons, professora del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts. El treball que els dos graduats han dut a terme ha estat catalogar i analitzar les obres d’art. La Universitat de les Illes Balears ha anat confegint aquest fons artístic al llarg de tota la seva història, tant a través de donacions com d’adquisicions.

L’exposició es podrà visitar del 20 de juny al 30 de juliol de 2019 al Centre de Cultura Sa Nostra de Palma. La tria s’ha fet, en primer lloc, tenint en compte la importància de l’artista en el context històric, la seva trajectòria i el seu reconeixement; en segon lloc, s’han prioritzat les peces originals, és a dir, sobretot l’obra plàstica; i, en tercer lloc, s’ha valorat si eren d’artistes representatius de les Illes Balears. S’hi han afegit un conjunt d’objectes que, tot i no ser específicament seleccionats amb els criteris anteriors, s’han tingut en compte pel valor simbòlic per a la Universitat de les Illes Balears i per la seva presència als actes acadèmics més rellevants.

La majoria dels artistes són illencs o mantenen un especial vincle amb les Illes, motiu pel qual sovint les peces suggereixen un caràcter mediterrani pels colors, el paisatge, la llum, la història... Del conjunt, integrat per pintures, escultures i fotografies, en destacam, en especial, les obres d'autors rellevants com Antoni Tàpies o Miquel Barceló. La majoria de les peces seleccionades són d'artistes nascuts a Mallorca o que han desenvolupat la seva trajectòria a l'illa, com Juli Ramis o Pere Quetglas, Xam, de la generació més gran, i altres com Menéndez Rojas, Mariano Mayol, Maria Carbonero, Ramon Canet, Joan Costa, etc. El conjunt d’autors exposats ofereixen un ventall prou representatiu de l'art contemporani a les Illes Balears.

Dates de l'exposició: del 20 de juny al 30 de juliol de 2019
Lloc: Centre de Cultura Sa Nostra. C/ de la Concepció, 12. Palma
Inauguració: el dijous 20 de juny a les 20 hores
Horari de juny: de dilluns a divendres de 10.30 a 13.30 hores i de 17 a 20 hores
Horari de juliol: de dilluns a divendres de 10.30 a 13.30 hores.

El llibre 40 anys de fons artístic de la Universitat de les Illes Balears recull les obres de l’exposició i altres de seleccionades amb els criteris esmentats abans. S’hi han reproduït els reconeixements que ha rebut la institució, els símbols universitaris i les peces artístiques creades amb motiu dels quaranta anys de la Universitat de les Illes Balears. A més, s’hi ha inclòs la galeria de rectors que han regit la UIB des de la seva creació: els doctors Antoni Roig, Antoni Ribera, Nadal Batle, Llorenç Huguet, Avel·lí Blasco i Montserrat Casas. La publicació té el suport del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca.

Notícia relacionada

Fecha del evento: 20/06/2019