Investigadors de l'IMEDEA (CSIC-UIB) participen en una recerca que apunta que l'escalfament global afectarà de manera diferent l'Àrtic i l'Antàrtida

L’estudi fet pel Laboratori Internacional en Canvi Global (LINCGlobal) avalua la robustesa de les cadenes tròfiques polars enfront de possibles impactes climàtics

Un equip d’investigadors de l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) han participat en una recerca del Laboratori Internacional en Canvi Climàtic (LINCGlobal) liderada pel Consell Superior d’Investigacions Científiques que ha analitzat les relacions tròfiques entre 145 espècies àrtiques i 586 d’antàrtiques. Els resultats publicats a la revista Marine Ecology Progress Series posen de manifest que els efectes de l’escalfament global en la biodiversitat es podran sentir de manera molt distinta en aquests ecosistemes, malgrat que tinguin característiques semblants.

La recerca constata que l’ecosistema àrtic és més susceptible a les pertorbacions que afecten els nivells superiors de la cadena tròfica, com les balenes i els óssos, ja que tenen un major nombre de predadors. Segons els investigadors, aquest fenomen, denominat cascada tròfica, suposa una amenaça important per a l’ecosistema, ja que els canvis que afectin els predadors afectaran també les preses.

Al contrari, la xarxa tròfica antàrtica mostra l’efecte invers: presenta una nombre d’espècies presa per cada espècie predadora i és més sensible als canvis que es produeixin en els nivells inferiors, com la disminució del krill antàrtic per la pesca i el canvi climàtic.

L’estudi assenyala també que la xarxa tròfica àrtica està més connectada i té més espècies omnívores que l’antàrtica (80,71 per cent enfront del 41,13%), la qual cosa fa que sigui més persistent davant pertorbacions com l’extinció i la invasió d’espècies. «La distribució del nombre de preses i predadors per espècie en la xarxa tròfica antàrtica segueix un decaïment de llei de potència, la qual cosa fa que sigui molt vulnerable a pertorbacions en espècies particulars, com les que tenen més preses i predadors», explica l’investigador del LINCGlobal a l’IMEDEA (CSIC-UIB) Charles Santana.

Augment de la temperatura

L’oceà Àrtic i la península Antàrtica són dues de les regions planetàries on s’estan sentint amb més intensitat els efectes del canvi climàtic. Mentre a la resta del món s’ha registrat un augment mitjà de temperatura de 0,5 ºC des de 1950, en aquestes dues regions polars s’ha registrat un increment d’1,5 ºC.

Aquest augment de temperatura té efectes seriosos en la fosa de la coberta de gel marí, un hàbitat crític per a la majoria d’espècies polars, que són particularment vulnerables a aquests canvis. Un dels exemples més representatius és el krill, un crustaci estratègic en la biologia antàrtica i que constitueix una de les baules més importants de la xarxa tròfica. Aquest organisme va disminuir 60 vegades la seva abundància a l’oceà del Sud entre 1970 i 2003, mentre la radiació UVB va augmentar considerablement durant el mateix interval de temps.

«La resposta de les espècies al canvi climàtic no només depèn de les seves necessitats tèrmiques, sinó també de les necessitats de les seves preses i els seus predadors. Existeix, per tant, una necessitat d’ampliar l’enfocament actual de les investigacions, que se centren en les respostes d’espècies individuals, per passar a observar també les interaccions entre espècies d’un mateix nivell tròfic i de nivells tròfics distints», conclou Santana.

Aquest treball és el resultat de la interacció entre investigadors llatinoamericans i espanyols en l’àmbit del canvi global i s’emmarca en els objectius traçats pel Laboratori Internacional de Canvi Global (LINCGlobal), promogut pel CSIC i la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile.

Referència bibliogràfica:

Charles N. Santana, Alejandro F. Rozenfeld, Pablo A. Marquet, Carlos M. Duarte. «Topological properties of polar food webs». Marine Ecology Progress Series, Vol. 474:15-26, 2013. DOI: 10.3354/meps10073

Font: LINCGlobal

Documents relacionats