El grup de recerca en Física de Materials amplia el coneixement sobre les transformacions martensítiques en un article publicat a Acta Materialia

El doctor Eduard Cesari, catedràtic de Física Aplicada de la Universitat de les Illes Balears, ha publicat recentment un treball en el qual s’ha analitzat, mitjançant el formalisme de Landau, el canvi d’entropia que acompanya la transformació martensítica en aliatges ferromagnètics amb memòria de forma. S’han obtingut expressions generals per la part magnètica i la no magnètica del canvi d’entropia, amb aplicació als aliatges de Ni-Mn-Ga i Ni-Fe-Ga. El model reprodueix el comportament de la contribució magnètica quan la transformació s’ allunya de la temperatura de Curie i mostra el paper de la interacció entre els subsistemes elàstic i magnètic en aquests aliatges.

El treball és el resultat de la col·laboració entre el grup de recerca en Física de Materials de la UIB, el Departament de Radiofísica de la Universitat Taras Shevchenko de Kíev (Ucraïna) i el Departament de Física de la Universitat Pública de Navarra.

L’estudi s’ha publicat a la prestigiosa revista científica Acta Materialia, la de més impacte en l’àmbit de la metal·lúrgia i l’enginyeria metal·lúrgica segons el Journal Citation Reports.

Referència bibliogràfica:

V. A. L’Vov, E. Cesari, V. Recarte, J. I. Pérez-Landazábal. «Entropy change of martensitic transformation in ferromagnetic shape memory alloys». Acta Materialia, 61, (2013), 1764-1772. DOI: 10.1016/j.actamat.2012.11.051

Documents relacionats

Data de publicació: Tue Apr 16 12:59:00 CEST 2013