Competències TIC a la Universitat: la necessitat de formar els formadors

La tesi doctoral de Gabriel Horrach proposa un programa de formació dels professors de Campus Extens de la UIB, per millorar la qualitat de l'ensenyament en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació

Amb la implantació de l'espai europeu d'educació superior (EEES) s'imposa un canvi en la metodologia educativa; els processos d'ensenyament-aprenentatge han d'encaminar-se cap a un model en el qual el professor és un mer guia i l'alumne ocupa el centre de tot el procés. Per això el professorat ha de comptar amb àmplies competències en tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) per així aprofitar-ne al màxim el potencial educatiu.

Per estar al dia en les competències TIC el professorat ha de veure la necessitat que té de formar-se permanentment en la utilització d’aquesta tecnologia, per així poder desenvolupar la seva tasca docent i investigadora amb les màximes garanties. Això implica que el professorat és un element clau en aquest canvi que s'ha produït amb la implantació de l'EEES, i les TIC es perfilen com un element imprescindible per dur-lo a terme. Per tant, les competències TIC i pedagògiques han d'anar acompanyades d'una formació adequada per així poder millorar la pràctica i innovació docent en totes les àrees de la professió.

En aquest àmbit, l'interès principal de la tesi doctoral de Gabriel Antoni Horrach Sastre consisteix a conèixer l'estat actual de les competències TIC i les necessitats formatives del professorat usuari de Campus Extens de la Universitat de les Illes Balears (UIB). Una vegada conegudes aquestes competències i necessitats formatives, la recerca planteja propostes de millora de les accions formatives sobre TIC que es duen a terme a la UIB, tot això amb la intenció d'aconseguir una millora de qualitat en les diferents labors professionals del docent universitari. La tesi l'ha dirigida el doctor Santos Urbina, del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació.

La principal conclusió que s'ha obtingut indica que, malgrat ser usuaris de les TIC, els professors objecte de la recerca no n’obtenen el màxim profit bàsicament per una falta de formació. Aquesta falta de formació és provocada per l'escàs temps disponible per formar-se, ja que prevalen les labors docents, de gestió i principalment les investigadores, que són les que proporcionen els majors mèrits en la promoció acadèmica.

Per intentar solucionar aquesta falta de formació, l'investigador ha proposat que es procedeixi al disseny i posada en funcionament d'un programa de formació inicial en TIC, que inclogui aspectes pedagògics, tecnològics i de gestió, per als professors novells i un altre de formació permanent per a tot el professorat, tenint molt present que l'èxit d'aquests programes estarà molt lligat al seu reconeixement com a mèrits en la promoció acadèmica.

Fitxa de la tesi doctoral

  • Títol: Competencias TIC y necesidades formativas del profesorado usuario de Campus Extens de la Universidad de las Illes Balears
  • Autor: Gabriel Antoni Horrach Sastre
  • Programa de doctorat: Tecnologia Educativa: AprenentatgeVirtual  i Gestió del Coneixement
  • Departament: Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació
  • Director: Santos Urbina Ramírez

Data de publicació: Tue Mar 08 09:33:00 CET 2016

« Torna enrere   -  Arxiu de notícies